2023/2024

Одним з найважливіших завдань сучасної освіти є розвиток “навичок майбутнього” — базових компетентностей ХХІ ст., серед яких: уміння розв’язувати складні завдання, критичне мислення, креативність, управління людьми, навички координації та взаємодії, емоційний інтелект, здатність формулювати судження і приймати рішення, когнітивна гнучкість та ін.

З огляду на це, особливої актуальності набуває STREAM-освіта, яка  забезпечує міждисциплінарний і прикладний підхід в освітній діяльності, створюючи умови для повноцінного та дієвого пізнання дітьми світу.    

Запроваджуючи STREAM-освіту перед педагогами закладу постає проблема створення освітнього середовища, яке б сприяло виникненню у вихованців пошукових запитань, відповідало їхнім віковим особливостям, забезпечувало системність та послідовність в освітній діяльності й водночас було універсальним, мобільним, багатофункціональним. Проаналізувавши відомі на сьогодні педагогічні технології, можна створити інноваційну освітню систему “Стенд-музей”.

Кожен стенд-музей реалізує базові принципи STREAM-освіти:

 Science: усі музеї мають науково-природниче спрямування.

Technology: стенди створюють можливості для вивчення технологічних процесів, пов’язаних з їх експонатами.

Reading + Writing: діти ознайомлюються з літературними творами, пов’язаними з тематикою стендів.

Engineering: дошкільнята залучаються до створення об’єктів, вивчають першоджерела сучасних інженерних рішень.

Arts: малята отримують естетичне задоволення від споглядання об’єктів у реальному житті, слухання музики, розглядання творів образотворчого мистецтва, пов’язаних із тематикою стендів.

Mathematics: розвиваються сенсорні еталони, навички лічби, орієнтування в часі тощо.

У «Стенд-музеях» можуть бути розміщені експонати певної тематики:

– Музей корисних копалин.

– Музей грунтів.

 – Музей кори.

 – Музей зрізів дерев.

– Музей плодів.

 – Музей цікавинок із кошика.

 – Музей пір’я.

 – Музей мушлі.

 – Музей тканин.

Сьогодні, 3 травня 2024 року спільно з Інною Павленко,вихователем дошкільного відділення Катеринківської гімназії було створено Музей насіння лікарських рослин на зернових культур.

Сподіваємося, що новостворені засоби навчання, стануть джерелом цікавих відкриттів для наших малюків.

Для ефективної реалізації виховного процесу в закладі освіти організовано роботу методичного об’єднання класних керівників, на засіданнях якого розглядаються актуальні питання виховної роботи. Ми, класні керівники Катеринківської гімназії, працюємо над вирішенням першочергових завдань виховання здобувачів освіти у сучасних умовах: виховати громадянина-патріота, формувати громадянську активність дітей та підлітків, які люблять свій народ, Україну, готові самовіддано захищати і розбудовувати її як суверенну, незалежну, демократичну, правову і соціальну державу, виробити імунітет до негативного впливу соціального середовища.

На першому засіданні Папіровник О.В. прочитала лекцію на тему «Патріотизм як суспільна та особистісна цінність. Концептуальні засади національно-патріотичного виховання»; Зеленюк М.М. провів міні-тренінг «Україна починається з тебе»; члени методоб’єднання створили буклет для батьків «Як виховати патріота у сім’ї» та Савчук Д.Р. надала колегам 5 порад «Підтримка учнів в умовах війни».

На другому засіданні Перник І.М. поділилася з колегами своїм досвідом з питання «Впровадження здоров’язбережувальних технологій  у виховний процес»; Бурмістрова І. В. провела практикум «Здоров’я дітей у наших руках»; Катран Ж.С. методичний діалог «Психологічне здоров’я учнів», члени методоб’єднання створили пам’ятку «Батькам про збереження здоров’я дітей»; Соловйова І.В. надала  рекомендації класним керівникам «Форми виховної роботи в школі».

На третьому засіданні Зеленюк О.М. проконсультувала колег з питання «ІКТ у виховній роботі»; Кошовенко М.М. провела тренінг «Застосування у виховній роботі інтерактивних методів» та члени методо’єднання прийняли активну участь в аукціоні методичних ідей «Креативність – важлива умова розвитку інноваційної та успішної особистості».

Незабаром Міжнародний День сміху. Та чи актуальне це свято для українців наразі? Чи є місце для веселощів в країні, яка веде запеклу боротьбу проти ворога? Я вам скажу так:  якщо ви здатні перетворити негативні емоції на джерело позитиву – смійтеся. Якщо хтось каже «не на часі», а вам жарти приносять полегшення – смійтеся. Бо гумор – це не просто захисна реакція організму, це наша ментальна броня.

27 березня 2024 року серед педагогів Катеринківської гімназії відбувся конкурс педагогічної майстерності, методичний КВК «Сучасний вчитель: молодість+досвід=результат», метою якого стало повторення базових положень педагогіки, розвиток винахідливості та творчого потенціалу педагогів й  підвищення їх рівня професійної майстерності.

Під час гри, місією учасників було перевтілення їх в роль учнів, які полюбляють жартувати та бешкетувати, а також виконувати завдання в гумористичній формі. Вчителі під час конкурсів «Асоціація», «Незакінчене речення»,«Реклама школи», «Художник», «Три хвилини в майбутньому», «Фізкультхвилинка» та «Конкурсі капітанів» продемонстрували свій високий професіоналізм, гострий розум та відмінне почуття гумору. І як в будь-якому згуртованому колективі-перемогла дружба.

Недарма говорять: «Учитель живе до тих пір, поки він учиться; перестає бути вчителем той, хто перестає бути учнем». Тож бажаю своїм колегам продовжувати бути професіоналами своєї справи, які завжди готові вчитися новому та бути на позитиві!

З раннього віку дитина пізнає оточуючий світ в сукупності усіх її показників — величина, форми, кількість. Відтак актуальним завданням є формування елементарних математичних уявлень у дітей дошкільного віку.

В дослідженнях, які присвячені дослідженню математичного розвитку дітей, увага акцентується на формуванні у них математичних знань про кількісні відношення та форми, величину предметів, орієнтування в просторі і часі.

          В останній день зими для вихователя дошкільного відділення Катеринківської гімназії було організовано та проведено міні-практикум на тему: «Математика в іграх».

          Під час теоретичної частини заняття обговорено питання формування елементарних математичних уявлень дітей, наукового світогляду,розвитку пізнавальних здібностей, проте,  практичне відпрацювання приносить куди   більше задоволення.

          На практикумі вихователь познайомилася з різноманітними математичними іграми та матеріалами. Зокрема, гра «Геометричне коло», «Лото загадкових фігур», «Танграм» (на диференціацію геометричних фігур), «Намистини», «Обери предмет за ознакою», «Пригости Ведмедика печивом» (на диференціацію кольору, матеріалу, форми), ігри на розвиток усної лічби «Соковиті яблука», «Полічи предмети» (гра із прищепками), а також ігри на просторове орієнтування з використанням паличок Кюізенера.

        

STEM. Science, technology, engineering, mathematics. Science education doodles and hand written word “STEM”

В останні роки в Україні спостерігається бурхливий розвиток комп’ютерних технологій, ІТ-сфери, нанотехнологій, робототехніки. Цей процес є необхідною умовою для реформування та розвитку освіти у відповідь на суспільні вимоги.

Для того,щоб іти в ногу з часом, навчатися чомусь новому та впроваджувати новинки освіти  серед підростаючого покоління, для педагогів Катеринківської гімназії було організовано постійно-діючий семінар «Впровадження сучасних стратегій навчання у контексті Нової української школи».

Наприкінці листопада 2023/2024 н.р. відбулося І засідання тематичного семінару.  На якому  вчитель початкових класів Д.Савчук своїм виступом довела присутнім, що STEM є вимогою часу та розповіла про шляхи впровадження STEM освіти на уроках в закладі загальної середньої освіти. А вчитель математики Ж.Катран висвітлила питання «STEM в умовах інтеграції формальної та неформальної освіти обдарованих дітей», а також вчитель початкових класів М.Кошовенко ознайомила колег з основними формами реалізації STEM-навчання.

Прослухавши та взявши цінну інформацію до уваги, педагоги нашої школи натхненні та повні ентузіазму, маючи велику кількість ідеї впровадження STEM освіти продовжили свою роботу.

А 23 лютого 2024 року відбулося ІІ засідання постійно-діючого семінару, де вчителі нашої школи демонстрували плоди своєї спільної з учнями роботи.

Так, вчитель початкових класів І.Перник продемонструвала, як разом із учнями свого класу досліджували розвиток рослини. М.Кошовенко представила спільний з дітьми проєкт «Вплив оцтової кислоти на курине яйце». Вчитель біології О.Папіровник створила цілу виставку з дитячих проєктів. Це будова хлоропластів (в розрізі), будова рослинної клітини, створення екосистем, розмноження рослин вегетативними органами, будова скелету людини та її зубів, будова дихальної системи людини та ін… Вчитель математики Ж.Катран долучилася зі своїм виступом та продемонструвала кілька учнівських робіт.

Тож, сміливо можна сказати, що динаміка впровадження STEM освіти у нашій школі є позитивною.

Скільки б ти не жив, усе життя слід вчитися. 

                                                             Сенека

Одним із ключових завдань сучасних освітніх реформ в Україні є створення умов для професійного розвитку та подальшого самовдосконалення педагогічних працівників закладів дошкільної освіти. Необхідність урахування специфіки трансформації їхніх професійних функцій відповідно до сучасних запитів суспільства вимагає створення відповідних педагогічних умов для їхнього професійного зростання.

25 січня 2024 року було організовано та проведено консультацію-практикум для вихователя дошкільного відділення Катеринківської гімназії на тему: «Арт освіта дошкільників». Під час зустрічі вихователь не тільки отримав теоретичні знання, а й мав змогу відпрацьовувати різні арт техніки для подальшого їх впровадження в свою професійну діяльність.

Зустріч пройшла легко та невимушено.

Бажаю пані Інні плідної праці, творчих злетів та вдячних вихованців.

«Ментальне здоров’я – запорука щасливого життя»

Ментальне здоров’я є невід’ємною частиною щасливого життя.

Згідно з визначенням ВООЗ, ментальне здоров’я — це стан щастя та добробуту, в якому людина реалізує свої творчі здібності, може протистояти життєвим стресам, продуктивно працювати та робити внесок у суспільне життя.

Проблема захисту ментального здоров’я надзвичайно загострилася після початку повномасштабної війни. Тому, з метою підтримки ментального здоров’я  04 січня 2024 року  заступником директора НВР для педагогів Катеринківської гімназії було проведено квест: «Ментальне здоров’я-запорука щасливого життя».

У ході гри, вчителі, виконуючи різноманітні завдання та колективно долаючи перешкоди, здобували та поглиблювали власні знання про ментальне здоров’я, виконували вправи для  його підтримки, а наприкінці заходу-створювали колаж, в якому узагальнили отримані знання. Завершенням заходу було дружнє, колективне чаювання.

Тренінг “Можливості творчого потенціалу вчителя”

Один Мудрець сказав:

Дитя, то книга чиста.

І як її, і хто писав,

Така вона і вийшла».

У деяких з учителів,

то книга жахів, страху та гріхів.

Її ховають, щоб ніхто не бачив

У темних закутках своїх.

Романи ж пишуть ті учителі,

У кого помисли ясні,

У серці щирість, доброта,

Душа і творча, і проста.

02 січня 2024 року для педагогічного колективу Катеринківської гімназії заступником директора з навчально-виховної роботи було проведено цікавий тренінг на тему:«Можливості творчого потенціалу вчителя».

Метою заходу було те, щоб вчителі вкотре відчули себе максимально талановитими, неординарними, розумними особистостями та відчули силу й бажання продовжувати віддавати свою любов дітям, щоб написати їх спільний з учнями роман.

Під час тренінгу педагоги виконували різноманітні завдання: написання виступу для  отримання Нобелівської премії, добір якостей  творчого вчителя, визначали передумови ефективного уроку, його компоненти, складові та фактори, ділилися порадами у вирішенні труднощів в роботі з дітьми, створювали віртуальне оголошення на заміщення вакантної посади вчителя, де вказували конкретні вимоги до кандидати, а на кінець – поринули в світ казок.

За активну, наполегливу та результативну роботу, вчителі  були нагороджені статуетками Оскар.

Тож, бажаю Вам колеги, щоб насіння, яке у Ваших руках проросло, зацвіло і дозріло гарними плодами. Щоб Ваша праця приносили лише радість та позитивні результати. Робіть усе з любов′ю. Адже усе, що робиться з любов’ю, приречене на успіх.

Освітній бриколаж

Наприкінці жовтня відбувся семінар для педагогічного колективу Катеринківської гімназії на тему: «Бриколаж, як засіб підвищення ефективності освітнього процесу».

Бриколаж – дослівно перекладається як «саморобне», «hand made». Мається на увазі створення чогось принципово нового з підручних матеріалів,  які зазвичай мають інше спрямування, тобто нове з наявного       старого.

Бриколаж в освіті – це використання на уроці будь-яких предметів, окрім наочних посібників, підручників та всього, що виготовлено спеціально з метою навчання.

Завдання для вчителів були цікавими,різноманітними,а головне-новими, проте робота колективу була активною.

Серед найцікавіших завдань було:

  1. для уроку історії -виготовлення знаряддя праці первісної людини;
  2. для уроків зарубіжної літератури та мистецтва – створення афіші до вистави «Ромео і Джульєтта»;
  3. для уроку фізики –пояснення Закону тертя предметів;
  4. для уроку фізичної культури- пояснення правил гри в баскетбол та ін.. 

але родзинкою всіх завдань було- виконання їх з підручних матеріалів. Завдання не з простих, проте для вчителів нашої школи немає нічого неможливого! Всі педагоги впоралися із поставленими завданнями.                                                                       

Тож, варто зазначити, що  гарна ідея без дій – ніщо.   

             

Жовтнева зустріч педагогів

24 жовтня 2023 року   відбулося засідання педагогічної ради Катеринківської гімназії  з теми: «Діяльнісний підхід: сутність і особливості реалізації в процесі навчання учнів відповідно до Концепції НУШ» .

Вчитель І.Соловйова в своїй доповіді з презентаційними матеріалами розкрила нормативно-теоретичну основу теми педагогічної ради та поділилася власним досвідом впровадження діяльнісного підходу на уроках в початкових  класах.

Вчитель української мови та літератури І. Бурмістрова розкрила важливе питання «Сучасний урок через призму діяльнісного підходу» та поділилася з колегами досвідом впровадження діяльнісного підходу на уроках мовно-літературної галузі.

 Наступний, практичний етап педради презентувала вчитель   іноземної мови  О.Зеленюк, на якому порушила та широко розкрила питання: «Навчальне співробітництво вчителя й учня».

Учасники мали нагоду побачити у відеозаписі елементи  уроків, де  педагог застосовує діяльнісний підхід в освітньому процесі.                                                                    

Приємно констатувати, що  під час обміну досвідом чітко прослідковується навчальне співробітництво всіх вчителів та учнів, що творчі вправи під час навчання діти виконують з великим задоволенням, демонструючи свої знання, уміння, навички та акторську майстерність.

І на завершення, сміливо можна сказати, що впровадження в освітньому процесі діяльнісного підходу сприяє розвитку всебічно розвиненої, готової до життя особистості.

STEMвимога часу

Нова українська школа не ставить собі за мету випустити учня, який знатиме “все про всіх”,але зростити людину,яка зможе зарадити собі в умовах сучасного динамічного та мінливого світу.

   Важливою складовою навчального процесу є прагнення підготувати дитину до самостійного формування, реалізації та свідомої корекції своєї життєвої траєкторії, в тому числі навчальної та професійної.   

Згідно вимогам інноваційного сьогодення (постійних змін технологій, стилю життя, потоку нової інформації) основним завданням освіти є виховання людини, яка має бажання й уміння вчитися впродовж життя, уміння застосовувати набуті знання в практичній діяльності. І найкращим інструментом для виконання поставленого завдання є саме STEM навчання.

Саме з метою необхідності впровадження STEM-освіти 16 листопада 2023 року в Катеринківській гімназії був проведений постійно-діючий семінар на тему: «Впровадження сучасних стратегій навчання у контексті Нової української школи».

          Вчитель Д.Савчук своїм виступом довела присутнім, що STEM є вимогою часу та розповіла про шляхи впровадження STEM освіти на уроках в закладі загальної середньої освіти.

Ж.Катран висвітлила питання «STEM в умовах інтеграції формальної та неформальної освіти обдарованих дітей», а вчитель М.Кошовенко ознайомила колег з основними формами реалізації STEM-навчання.

          Найприємніше те, що вже наприкінці семінару, педагоги нашої школи, натхненні та повні ентузіазму мали ідеї впровадження STEM освіти.