РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ ТА ЗДІБНИМИ ДІТЬМИ

Впродовж 2023 – 2024 навчального року педагогічний колектив Катеринківсьої гімназії продовжує пошук і підтримку здібної молоді, створює умови необхідних для розвитку здібностей учнів, розкриття їх потенціалу.

Так на кінець І семестру вже маємо перші результати.

Вчитель Перник Ірина Миколаївна

Переможці Всеукраїнського конкурсу «Життя домашніх тварин» від проєкту «На Урок»

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Стаськова Мирослава2І
Демиденко Марія2І
Кошовенко Злата2І

Вчитель Соловйова Ірина Василівна

«Всеосвіта Осінь – 2023» українська мова та література

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Соловйов Т.4ІІ

Всеукраїнський конкурс «Зимові свята в традиціях нашого народу» від проєкту «На Урок»

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Соловйов Т.4І

Переможці Всеукраїнського конкурсу «Життя домашніх тварин» від проєкту «На Урок»

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Соловйов Т.4І

Всеукраїнський конкурс «Яскрава Антарктика» від проєкту «На Урок»

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Соловйов Т.4ІІ

Всеосвіта Всеукраїнський конкурс «Я знаю свою батьківщину»

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Соловйов Т.4І

Всеосвіта  Всеукраїнський конкурс  «Зі спортом зростай – по життю перемагай»

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Соловйов Т.4І

Всеосвіта  Всеукраїнський конкурс  «Скарбниця народної мудрості»

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Соловйов Т.4І

Всеосвіта  Всеукраїнський конкурс  «Українське народознавство»

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Соловйов Т.4І

Вчитель Зеленюк Оксана Миколаївна

XIV Всеукраїнському онлайн-конкурсі з англійської мови «Гринвіч»

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Соловйов Т.4І
Савчук Т.     6І
Крижановська К.4ІІ
Осадча Злата5ІІІ

Вчитель Папіровник Оксана Вікторівна.

XIX Всеукраїнська інтернет-олімпіада з  біології «На урок Осінь – 2023»

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Папіровник Н.9ІІІ
Трушкіна А.8участь
Коновальчук Ю.9Участь
Двуйло Б.7участь
Бралковська А.9участь

XIX Всеукраїнська інтернет-олімпіада з  хімії «На урок Осінь – 2023»

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Папіровник Н.9І
Бралковська А.9І
Коновальчук Ю.9участь
Двуйло Б.7участь

ІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з  хімії

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Папіровник Н.9участь

ІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з  біології

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Папіровник Н.9участь

XIX Всеукраїнська інтернет-олімпіада з  географії «На урок Осінь – 2023»

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Савчук Т.     6І
Папіровник Н.9ІІ
Вялова О.6ІІ
Яровець Н.6участь
Коновальчук Ю.9участь
Двуйло Б.7участь
Бралковська А.9участь

XIX Всеукраїнська інтернет-олімпіада з  пізнаємо природу «На урок Осінь – 2023»

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Савчук Т.     6ІІІ
Богдан А.5участь
Правдікова О.5участь
Шинкаренко В.5участь

Вчитель Катран Жанна Сергіївна

ІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з  матматики

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Кошовенко С.7ІІІ
Кошовенко В.7участь
Папіровник Н.9участь

ІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з  фізики

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Папіровник Н.9участь

 XIX Всеукраїнська інтернет-олімпіада з  Математики «На урок Осінь – 2023»

Прізвище та ім’я учнякласмісце
Папіровник Н.9І
Коновальчук Ю.9участь
Павєльєва Я.9участь
Трушкіна А.8участь
Кошовенко В.7участь
Двуйло Б.7участь
Тихоненко Д.5участь
Осадча З.5участь

Як виявити обдаровану дитину 

Сутність поняття ”обдарованість” та її характерні риси

 Обдарованість – це значне в порівнянні з віковими нормами випередження в розумовому розвитку або виключному розвитку спеціальним здібностей (музичних, художніх, спортивних та інш.). Обдарованість дітей може бути встановлена та вивчена тільки у процесі навчання та виховання, в ході виконання дитиною будь-якої змістовної діяльності. Прояв розумової обдарованості у дитини пов’язаний з надзвичайними можливостями дитячих років життя. Треба мати на увазі, що в ранні дошкільні роки швидкий розумовий розвиток відбувається у всіх дітей, що є важливим внеском дитячих років у становленні інтелекту.

                        СФЕРИ ОБДАРОВАНОСТІ ДІТЕЙ

 1. Інтелектуальна сфера

 Обдарована дитина вирізняється гарною пам’яттю. мисленням, допитливістю, добре розв’язує різні задачі, зв’язно в икладає свої думки, може мати здібності до практичного застосування знань.

2. Сфера академічних досягнень

 Це успіхи дитини з читання, математики, природознавства та інших навчальних предметів.

3. Творчість (креативність)

 Дитина дуже допитлива, виявляє незалежність і оригінальність мислення, висловлює оригінальні ідеї.

4. Спілкування

 Добре пристосовується до нових ситуацій, легко спілкується з дорослими та дітьми, виявляє лідерство в іграх і заняттях з дітьми. Ініціативна, бере на себе відповідальність за свої дії.

5. Сфера художньої діяльності

 Дитина виявляє великий інтерес до візуальної інформації, захоплюється художніми заняттями, її роботи вирізняються оригінальністю. Виявляє інтерес до музики, легко відтворює мелодію, із задоволенням співає, намагається створювати музику.

6. Рухова сфера

 Тонка і точна моторика, чітка зорово-моторна координація, широкий діапазон рухів, добре володіє тілом, високий рівень розвитку основних рухових навичок.

Соціально-психологічний портрет обдарованої дитини.

 Обдарованість дитини може проявлятися по-різному. У результаті досліджень науковцями виділено такі характерні особливості обдарованих дітей:

 – Часто ”перескакують” через послідовні етапи свого розвитку.

 – Допитливість. Такі діти прагнуть до пізнання, дослідження навколишнього світу і не терплять жодних обмежень своїх досліджень .

 – Самостійна дослідницька практика дитини. Це забезпечує можливість вивчати невідоме раніше.

 – Логічне мислення.

 – Добра пам’ять.

 – Зацікавленість складними задачами, які не мають певного алгоритму розв’язування.

 – Оригінальне мислення, здатність висувати несподівані ідеї, які відрізняють від банальних та широко відомих.

 – Здатність до аналізу. Діти мають гнучке мислення, вміння асоціювати, знаходити аналогії, зв’язки між поняттями і процесами.

 – Концентрована увага, вміння утримувати увагу при наявності перешкод на сприйняття інформації, вони буквально ”занурюються” у своє заняття, якщо воно їм цікаве.

 – Здатність до оцінки, рефлексивне ставлення до себе, впевненість в собі.

 – Схильність до лідерства. Такі діти часто стають керівниками та організаторами в групових іграх та інших справах.

 – Самостійність, сміливість брати на себе відповідальність.

 – Адекватна конкурентність, яка стимулює інтерес до змагання з такими ж дітьми.

 – Захоплення колекціонуванням, при цьому їхня мета – не приведення колекції в ідеальний порядок, а її реорганізація, систематизація на нових підставах.

 – Великий словниковий запас, із задоволенням читають словники чи енциклопедії, придумують нові слова і поняття.

 – Розвинене почуття гумору.

 – Різноманітністю інтересів, що породжує схильність починати кілька справ одночасно.

                     Ознаки обдарованого учня:

 • часто перескакують через послідовні етапи свого розвитку;

 • мають чудову пам’ять, беруть участь у всіх заходах, змаганнях, усних турнірах, олімпіадах тощо;

 • мають великий словниковий запас, вони із задоволенням читають словники, енциклопедії;

 • можуть займатися кількома справами відразу;

 • дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ;

 • легко справляються з пізнавальною невизначеністю, із задоволенням сприймають складні довгострокові завдання;

 • не можуть терпіти, коли їм нав’язують готову відповідь;

 • можуть концентрувати свою увагу на одній справі;

 • властиве надто розвинуте почуття справедливості;

 • добре розвинуте почуття гумору;

 • постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм, поки що, ”не під силу”, й у вирішенні деяких з них домагаються успіху;

 • для них характерні перебільшені страхи, оскільки вони здатні уявити собі безліч небезпечних наслідків подій;

 • часто володіють екстрасенсорними здібностями;

 • негативно оцінюють себе;

 • інколи мають труднощі з тонкою координацією.

               Показники творчої обдарованості учнів.

 Учень як особистість:

 1. Стійка, підвищена потреба в самоактуалізації, вияві себе, самоствердженні.

 2. Наявність особистої думки.

 3. Інтелектуальна незалежність, зневажливе ставлення до стереотипів, авторитетів. Потреба чинити опір шаблону, нав’язаному стилю діяльності.

 4. Високе самоставлення, самооцінка, потреба мати свій ”Я – образ”.

 5. Схильність до гри, почуття гумору, дотепність.

 6. Оригінальність.

 7. Імпульсивність, поривчастість.

 8. Широта інтересів. Інтерес до філософських питань.

 9. Повна відсутність поваги до проторених шляхів.

 10. Прагнення самостійно подолати труднощі, які виникли.

 11. Постійне прагнення поліпшувати якість своєї продукції, вимогливість до себе.

 12. Завзяття й наполегливість думки. Термін невідступно думати про певний предмет.

 13. Потреба в серйозній внутрішній роботі, створенні своєї індивідуальності, духовному зростанню.

Типи обдарованих учнів.

 1. Найкращий учень: усі його люблять, робить те, що йому кажуть і як; любить подобатися.

 2. Бунтівник: сперечається, з ним важко спілкуватися, часто в нього виникає стан емоційно вольового напруження, коли щось загрожує досягненню його мети.

 3. Підпільник: знає, що за обдарованість не платять, а навпаки вимагають, тому прагне не вистрибувати, а бути як усі.

 4. Втікач: випадає з ліцейної системи, не може підлаштуватися до вимог ліцею, викладачів, майстрів виробничого навчання.

 5. Двобічний: відстає або має вади фізичні; його розглядають як слабкого, не помічають обдарованості.

 6. Цілеспрямований: незалежний, автономний, знає собі ціну, знає, чого хоче. Найкращий тип для розробки індивідуальної програми.

 У кожного з цих типів свій стиль поведінки, свої потреби, своя система взаємин, свій емоційно-вольовий статус. Ось чому до кожного має бути індивідуальний підхід, як у школі, так і в сім’ї.

                                        Обдарована дитина –

та, яка виділяється яскравими, очевидними, іноді видатними досягненнями (або має передумови до цього) у тому або іншому виді діяльності.

Основні завдання роботи з обдарованою молоддю:

– забезпечення оптимальних умов для реалізації особистості школяра;

– створення науково-методичного, психологічного і медичного супроводу обдарованих учнів;

– постійний пошук ефективних методів, прийомів, форм роботи з учнями, які мають високий рівень мотивації;

– розвиток творчих здібностей учнів;

– стимулювання та мотивація самореалізації учнів;

– стимулювання педагогів для роботи з обдарованими учнями (система заохочень);

– вивчення досвіду роботи з обдарованими учнями в школі, районі;

– залучення до співпраці викладачів вищих навчальних закладів, батьків.

                    Основні напрямки діяльності:

– оновлення інформаційного банку даних обдарованих дітей із різних напрямів діяльності;

– систематизація матеріалів періодичних видань із проблеми дитячої обдарованості;

– проведення проблемно-тематичних семінарів із метою систематичного підвищення майстерності вчителів, які працюють з обдарованими дітьми;

– створення авторських програм та методичних розробок, спрямованих на виявлення та розвиток обдарованих дітей;

– залучення до роботи з обдарованими дітьми вчителів, які мають педагогічні звання “вчитель-методист”, “старший вчитель”;

– створення банку педагогічного досвіду щодо роботи з обдарованими дітьми;

– організація і проведення шкільних, районних олімпіад із базових дисциплін;

– підготовка до друку матеріалів із досвіду роботи, рекомендацій учителів, які працюють з обдарованими дітьми;

– організація та проведення творчих звітів педагогів за результатами роботи з обдарованими дітьми на індивідуальних заняттях, гуртках;

– забезпечення участі обдарованих дітей у районних, обласних, Всеукраїнських творчих конкурсах, олімпіадах, конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України;

– розробка системи матеріального та морального заохочення обдарованих учнів та вчителів, які працюють з ними;

– розгляд питань організації роботи з обдарованими дітьми та визначення подальших напрямів роботи на засіданнях шкільних, районних методичних об’єднань учителів, педагогічних рад, нарадах при директорах.

У сучасному світі є актуальним всебічний розвиток індивідуальності людини як особистості та найвищої цінності суспільства на основі виявлення її здібностей, обдарованості та талантів.

І саме виявлення обдарованих дітей та подальший розвиток їх здібностей та обдарувань є однією з умов максимального розкриття і розвитку потенціалу кожної особистості, формування молодої людини як суб’єкта соціального та професійного життя, підготовки її до самовдосконалення, самовизначення та самореалізації. Чим раніше починається розвиток здібностей і талантів, тим більше шансів на їх оптимальний розвиток, саме тому так важливо виявити обдарованість дітей на ранньому етапі.
Оскільки обдарованість у дитячому віці можна розглядати як потенціал психологічного розвитку стосовно наступних етапів життєвого шляху особистості, слід враховувати складність самого поняття обдарованості. Давайте розглянемо більш детально:
Обдарованість — це системна якість психіки, що розвивається протягом усього життя і визначає можливість досягнення людиною більш високих результатів в одному чи кількох видах діяльності в порівнянні з іншими людьми.
Обдарована дитина — це дитина, яка вирізняється яскравими, іноді видатними досягненнями (або має внутрішні передумови для таких досягнень) у тій чи іншій сфері діяльності.
На сьогодні більшість психологів визнають, що рівень, якісна своєрідність і характер розвитку обдарованості — це завжди результат складної взаємодії спадковості (природних задатків) і соціального середовища. У той же час не можна заперечувати і роль психологічних механізмів саморозвитку особистості, що лежать в основі формування та реалізації індивіда.
Та чи інша дитина може виявляти особливу успішність у досить широкому спектрі діяльності. Навіть в одній і тій самій діяльності різні діти можуть виявляти своєрідність своєї обдарованості залежно від її аспектів. Існує багато видів і форм обдарованості, оскільки психічні можливості дитини надзвичайно пластичні на різних етапах вікового розвитку.
Обдарованість дитини часто проявляється в успішній діяльності стихійного, самодіяльного характеру. Наприклад, дитина, яка захоплюється технікою, вдома створює свої моделі, але її заняття ніяк не стосуються шкільної діяльності. Інша дитина складає вірші або оповідання, але не хоче демонструвати їх педагогу. Робити висновок про обдарованість дитини слід не лише за її шкільною навчальною діяльністю, а й зважаючи на її позашкільні справи, а також ініційовані нею самою форми діяльності.
З другого боку, обдарованість не завжди можна відрізнити від навченості (або ширше — ступеня соціалізації), яка є результатом більш сприятливих умов життя дитини. Зрозуміло, що за рівних внутрішніх можливостей дитина із сім’ї з вищим соціально-економічним статусом матиме вищі досягнення в порівнянні з дитиною, для якої не були створені відповідні умови.
Обдарованість конкретної дитини — значною мірою умовна характеристика. Найвидатніші здібності дитини не є прямим і достатнім показником її досягнень у майбутньому. Не можна ігнорувати те, що ознаки обдарованості, виявлені в дитячі роки, навіть за найбільш, здавалося б, сприятливих умов можуть або повільно, або досить швидко зникнути.
Давайте ж з Вами розглянемо якими є ознаки обдарованості. Ознаки обдарованості — це ті особливості обдарованої дитини, які виявляються в її реальній діяльності й можуть бути оцінені під час спостереження за її діями.
Ознаки обдарованості пов’язані з високим рівнем виконання діяльності. Разом з тим про обдарованість дитини слід судити в єдності категорій «хочу» і «можу», адже таким чином можна охопити два аспекти поведінки дитини: інструментальний і мотиваційний. Інструментальний аспект характеризує спосіб діяльності, мотивацій¬ний — ставлення дитини до того чи іншого складника діяльності.
Інструментальний аспект поведінки дитини характеризується такими ознаками:
1. Наявність специфічної стратегії діяльності. Способи діяльності обдарованої дитини забезпечують її якісну продуктивність. Виділяють три рівні успішної діяльності:
— швидке засвоєння діяльності, а також висока успішність її виконання;
— використання і винаходження нових способів діяльності в умовах пошуку рішень у заданій ситуації;
— виникнення нових ідей діяльності за рахунок глибокого опа¬нування предмета, що приводить до нового бачення ситуації й пояс¬нює появу несподіваних, на перший погляд, ідей і рішень.
2. Сформованість індивідуального стилю діяльності, що виражається в схильності «робити все по-своєму» і пов’язана з наявною в обдарованої дитини самодостатньою системою саморегуляції. Індивідуалізація способів діяльності виявляється в елементах унікальності її продукту.
3. Висока структурованість знань, уміння бачити предмет у системі, здатність миттєво виділяти найважливішу деталь серед великої кількості інших предметних відомостей, легко переходити від окремої деталі до узагальнення і розгорнутого контексту її інтерпретації. Іншими словами, своєрідність способів діяльності виявляється в здатності обдарованої дитини бачити в складному просте, а в простому — складне.
4. Особливий тип здатності до навчання. Може виявлятися як у високій швидкості й легкості засвоєння матеріалу, так і в упо¬вільненому темпі, але з подальшою різкою зміною структури знань, уявлень і вмінь.
Мотиваційний аспект поведінки обдарованої дитини характеризується такими ознаками:
1. Підвищена чутливість до певних сторін предметної діяльності (знаків, звуків, кольорів, технічних пристроїв, рослин і т. і.) або до певних форм власної активності (фізичної, пізнавальної і т. і .).
2. Яскраво виражений інтерес до тих чи інших занять або сфер діяльності, зацікавленість яким-небудь предметом, захопленість якоюсь справою. Наявність інтенсивної схильності до певного виду діяльності як наслідок дає вражаючу наполегливість і працьовитість.
3. Висока пізнавальна потреба, готовність із власної ініціативи виходити за межі початкових вимог діяльності.
4. Надання переваги парадоксальній, суперечливій, невизначеній інформації, відторгнення стандартних, типових завдань і готових відповідей.
5. Підвищена критичність до результатів власної діяльності, схильність ставити надзвичайно складні завдання, прагнення до досконалості.
Слід зазначити, що поведінка дитини, яку вважають обдарованою, не обов’язково повинна відповідати всім вищезазначеним вимогам. Ознаки обдарованості варіативні й часто суперечливі у своїх проявах, залежні від соціального контексту. Але наявність навіть однієї з цих ознак повинна привернути увагу психологів, педагогів і мотивувати їх на аналіз кожного індивідуального випадку.
Обдарованість не може розвиватися з нічого. Вона завжди розвивається на основі діяльності, яка є улюбленою для дитини. Якщо дитина має стійкий інтерес до якоїсь діяльності, це завжди знак, що в неї може бути виявлений той чи інший тип обдарованості.

ДОСЛІДЖЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНЯ

 ТЕСТ « ЗДІБНОСТІ УЧНЯ»

Мета: виявити схильності учня до того чи іншого роду занять, рівень творчого розвитку, соціальні здібності.

Обладнання: роздруковані контрольні аркуші, олівці чи ручки.

Інструкція: учню видають розграфлений контрольний аркуш з номерами запитань, поруч із якими школяреві потрібно вписати знак «+», якщо відповідь позитивна, і знак «-» , якщо відповідь негативна. Запитання зачитує вчитель.

Контрольний аркуш

123456789
101112131415161718
192021222324252627
282930313233343536
373839404142434445

Чи правда, що в дитинстві ти дуже любив:

  1. Подовгу грати в рухливі ігри?
  2. Придумувати ігри й верховоди вних?
  3. Грати в шашки, шахи?
  4. Ламати іграшки, щоб подивитися, що в середині?
  5. Читати вірші або співати пісні?
  6. Розмовляти з незнайомими або ставити запитання?
  7. Слухати музику й ритмічно танцювати під неї?
  8. Малювати або спостерігати, як малюють інші?
  9. Слухати або складати казки, історії?

Чи подобається тобі нині:

  1. Займатися на уроках фізкультури або в спортивній секції?
  2. Добровільно брати на себе обов’язки організатора справ?
  3. Допомагати друзям розв’язувати математичні  завдання?
  4. Читати про відомі відкриття й внаходи?
  5. Брати участь в художній  самодіяльності?
  6. Допомагати іншим людям розбиратися в їхніх проблемах?
  7. Читати або дізнаватися, щось нове про мистецтво?
  8. Займатися в ізостудії, мистецькому гуртку?
  9. Писати твори на вільну тему?

Чи одержуєш ти особливе задоволення:

  1.  Від участі й боротьби в спортивних змаганнях?
  2. Свого вміння керувати людьми, розподіляти роботу?
  3.  Розв’язування складних математичних завдань?
  4. Полагодження побутових електро-або радіоприладів?
  5. Гри на сцені?
  6. Спілкування з людьми?
  7. Знайомств із новими музичними інструментами, музичними творами?
  8. Відвідування художньої виставки?
  9. Переказу якоїсь події, прочитаного або побаченого?

Тебе часто тягне:

  • До тривалих фізичних вправ?
  • Справ у групі, що вимагають твоєї ініціативи або наполегливості?
  • Розгадування математичних шарад?
  • Виготовлення яких-небудь виробів (моделей)?
  • Брати участь у постановці спектаклю?
  • Допомогти людям, поспівчувати їм?
  • Пограти на музичному інструменті?
  • Помалювати фарбами або олівцями?
  • Писати вірші, прозу або просто вести щоденник?

Ти можеш тривалий час:

  • Займатися спортом або фізичною працею?
  • Енергійно працювати разом з іншими?
  • Займатися кресленням або шаховою комбінацією?
  • Копатися в механізмах, приладах?
  • Піклуватися про молодих, слабких або хворих людях?
  • Думати про долі людей, героїв книг, що сподобалося?
  • Виконувати музичні твори?
  • Малювати, ліпити, фантазуючи при цьому?
  • Готуватися до доповіді, повідомлення, твору?

Обробка отриманих результатів.

Кожний стовпчик контрольного аркуша характеризує один із напрямків розвитку здібностей особистості учня. При обробці даних підраховується сума позитивних відповідей у кожному стовпчику.

І – фізичні (спортивні) ( 1, 10, 19, 28, 37 );

ІІ – організаторські (2, 11, 20, 29, 38);

ІІІ – математичні ( 3, 12, 21, 30, 39);

ІV – конструкторсько-технічні (4, 13, 22, 31, 40);

V – емоційнообразотворчі (артистичні) ( 5, 14, 23, 32, 41);

VІ – комунікативні ( 6, 15, 24, 33, 42);

VІІ – музичні ( 7, 16, 25, 34, 43);

VІІІ – художньообразотворчі (8, 17, 26, 35, 44);

ІХ – філологічні ( 9, 18, 27, 36, 45).

ТЕСТ «СЛУХОМОВНА ПАМ’ЯТЬ»

Мета: виявити рівень розвитку слухо-мовної пам’яті учня, його здатність відтворювати отриману інформацію.

Вік учнів: від 11 років

Обладнання: чисті аркуші паперу, ручки.

Інструкція: перед проведення тестування вчитель пояснює учням завдання: «Вам буде потрібно запам’ятати на слух і відновити (записати) на контрольному аркуші чотири набори по десять слів.

Спочатку я прочитаю вам першу групу слів. Постарайтеся їх запам’ятати. За командою «записати» ви маєте протягом 45 секунд записати на аркуші слова, які запам’ятали (у довільному порядку). За командою «стоп» покладіть олівці й приготуйтесь до прослуховування наступної групи слів.»

І набір слів

Береза, піднебіння, лампа, білка, сонце, двері, кіль, дощ, чобіт, ромашка.

ІІ набір слів

Сніданок, школа, північ, корова, серце, весна, сосна, хліб, відро, мужність

ІІІ набір слів

Вогонь, міст, газета, собака, війна, літо, мрія, брат, стіл, ніж.

ІV набір слів

Дорога, яблуня, поле, бджола, сад, здоров’я, вечір, сметана, хата, час.

Обробка отриманих результатів.

Обсяг пам’яті обчислюється як сума всіх записаних учнем слів, розділена на чотири. Отримане число – кількість балів, що відображає рівень розвитку слухово-мовної пам’яті учня.

Індексація:

10 балів – Високий рівень;

8 – 9 балів – Вище за середній;

5 – 7 балів – Середній рівень

3 – 4 бали – Нижче за середній;

1 – 2 бали – Низький рівень.

ТЕСТ «КОНСТРУЮВАННЯ ФРАЗИ ПО ПОЧАТКОВИХ БУКВАХ СЛІВ»

(за методикою Дж. Гілфорда)

Мета: виявити рівень мовленнєвого розвитку учня, багатство його словникового запасу.

Вік учнів: 9 – 12 років.

Обладнання: роздруковані бланки тесту.

Інструкція: учневі пропонується написати якнайбільше речень із чотирьох слів, у яких кожне слово починається з певної букви.

Фраза обов’язково повинна бути логічною, а слова в реченні – погодженими по родах, числах, особах та відмінках. Додавати інші слова або прислівники не дозволяється. Зазначені букви можна використати як прислівники. Час виконання завдання – 5 хвилин. Зразок бланка тесту

1-ше слово2-ге слово3-тє слово4-те слово
В ____В ____В _____М _____ .
В ____В ____В _____М _____ .
В ____В ____В _____М _____ .
В ____В ____В _____М _____ .
В ____В ____В _____М _____ .
В ____В ____В _____М _____ .
В ____В ____В _____М _____ .
В ____В ____В _____М _____ .
В ____В ____В _____М _____ .
В ____В ____В _____М _____ .
В ____В ____В _____М _____ .
В ____В ____В _____М _____ .
В ____В ____В _____М _____ .
В ____В ____В _____М _____ .
В ____В ____В _____М _____ .

Обробка отриманих результатів.

Для оцінювання творчих здібностей учня підраховується кількість правильно складених речень.

Вік дітейРівень розвитку здібностей
високийсереднійнизький
9 років3 речення й більше1 речення1 речення
10 років4 речення й більше2-3 речення1 речення
11 років5 речень і більше3 речення2 речення
12 років6 речень й більше4-5 речень3 речення

ТЕСТ «ПАМЯТЬ»

Мета: виявити спосіб довільного запам’ятовування учня та характер його асоціацій (адекватність образів стимульним словам).

Вік учнів: від 15 років

Обладнання: чисті аркуші паперу, олівці чи ручки.

Інструкція: перед початком тестування учитель пояснює учням завдання: «Зараз я називатиму вам слова. Ваше завдання – запам’ятати якомога більше названих слів. Для полегшення запам’ятовування робіть до кожного слова замальовки, але записувати чи позначати слова літерами не можна. Дозволяється лише намалювати який-небудь малюнок, який нагадав би вам назване слово. Порядок запам’ятовування довільний.»

Налякане кошеня                   Урок

Краса                                           Проблема

Подвиг                                        Ясний день

Немовля                                     Віхола

Щастя                                         Любов

Перемога                                   Сумнів

Ворожнеча                             Дружба

Багатство                                Справедливість

Диво                                         Радість

Розум                                       Очікування

Нудьга                                     Космос

Щедрість                                Сила

Обробка отриманих результатів.

Після того, як учень проілюструє поняття, що подаються за списком, його просять за малюнками пригадати стимульні слова. З’ясовують, як допомагають малюнки пригадуванню. По малюнках-символах роблять висновки про характер довільного запам’ятовування та характер асоціацій: адекватність образів стимульним словам.

Отримані результати мають бути уважно й неквапливо осмислені, узагальнені, розставлені акценти. І вже на цій основі вчитель має планувати подальшу навчально-виховну роботу з конкретним учнем, враховуючи виявлені показники.

ТЕСТ «ДОМІНЮЧА СИСТЕМА СПРИЙНЯТТЯ»

Мета: виявити домінуючу систему сприйняття в учня, визначити його тип (аудіалістичний, візуалістичний чи кінестичний).

Вік учнів: від 13 років.

Обладнання: роздруковані бланки тесту, олівці чи ручки.

Інструкція: перед початком тестування, учитель пояснює учням завдання: « У кожного з нас серед органів чуття є провідний, який швидше й частіше від інших реагує на навколишні сигнали й подразники, найсуттєвіше впливає на наші почуття. Скориставшись наведеними нижче запитаннями, ви зможете виявити, який канал сприйняття найшвидше реагує під час ваших контактів з навколишнім світом».

Відповідати на запитання потрібно «так» або «ні».

  1. Люблю спостерігати за хмарами й зірками.
  2. Часто наспівую собі потихеньку.
  3. Не визнаю моду, яка незручна.
  4. Дуже полюбляю ходити в сауну.
  5. Купуючи річ, обов’язково звертаю увагу на її колір.
  6. Упізнаю по кроках, хто ввійшов до кімнати.
  7. Мені подобається наслідувати відомих людей.
  8. Багато часу приділяю своєму зовнішньому вигляду.
  9. Люблю приймати масаж.
  10. Коли є вільний час, люблю роздивлятись людей.
  11. Погано почуваюсь, коли змушений тривалий час сидіти на місці.
  12. Коли бачу одяг у вітрині, відразу визначаю, чи пасуватиме він мені.
  13. Коли почую знайому мелодію, відразу пригадую події мого життя, пов’язані із нею.
  14. Часто читаю під час прийому їжі.
  15. Дуже часто веду телефонні розмови.
  16. Я схильний до повноти.
  17. Мені більше подобається слухати, Як хтось читає, ніж читати самому.
  18. Після поганого дня мій організм у напруженні.
  19. Охоче й багато фотографую або фотографуюсь сам.
  20. Довго пам’ятаю, що мені сказали приятелі або знайомі.
  21. Охоче купую квіти, тому що вони є головною окрасою життя.
  22. Ввечері полюбляю приймати гарячу ванну.
  23. Намагаюся занотувати свої особисті справи.
  24. Часто розмовляю сам із собою.
  25. Після тривалої поїздки, потребую тривалого відпочинку.
  26. Тембр голосу людини багато говорить мені про неї
  27. Дуже часто оцінюю людей за манерою одягатись.
  28. Люблю потягуватися, розминати кінцівки.
  29. Занадто тверда або занадто м’яка постіль – кара для мене.
  30. Мені нелегко знайти зручне взуття.
  31. Дуже люблю ходити в кіно.
  32. Добре й надовго запам’ятовую обличчя людей.
  33. Люблю ходити під дощем, коли краплі стукають об парасольку.
  34. Вмію слухати те, що мені кажуть.
  35. Люблю танцювати, у вільну годину займаюсь спортом або гімнастикою.
  36. Коли поблизу цокає будильник, не можу заснути.
  37. Добре відрізняю якісну аудіоапаратуру від неякісної за звучанням музики.
  38. Коли чую музику – відбиваю такт ногою.
  39. У годину відпочинку полюбляю оглядати пам’ятники архітектури.
  40. Не виношу безладу.
  41. Не люблю синтетичні тканини.
  42. Вважаю, що атмосфера в кімнаті залежить від освітлення.
  43. Часто відвідую концерти.
  44. Потиск руки багато говорить мені про людину.
  45. Охоче відвідую галереї та виставки.
  46. Серйозна дискусія – це захоплююча поія.
  47. Дотиком можна висловити значно більше, ніж словами.
  48. Серед галасу я не можу зосередитись.

Обробка отриманих результатів.

Підрахувати кількість стверджень, з якими учень погодився, окремо для типів А (візуалістичний), Б (кінестичний) та В (аудіалістичний). Найбільша кількість позитивних відповідей в одному з типів визначає домінуючу систему сприйняття учнем навколишнього світу.

Тип А (бачити): 1, 5, 8, 10, 12, 14, 19, 21, 23, 27, 31, 32, 39, 40, 42, 45.

Тип Б (відчувати): 3,4,9, 11, 16, 18, 22, 25, 28, 29, 30, 35, 38, 41, 44, 47.

Тип В (чути): 2, 6, 7, 13, 15, 17, 20, 24, 26, 33, 34, 36, 37, 43, 46, 48.

Результати тестування доречно використати для визначення способу подання учням навчального матеріалу.

ТЕСТ «ТВОРЧІ СХИЛЬНОСТІ УЧНЯ»

Мета: визначити характер творчих здібностей учня.

Вік учнів: 7-12 років.

Обладнання: роздруковані бланки тексту, олівці чи ручки.

Інструкція: учень має уважно прочитати кожне ствердження, обвести слово «так», якщо він згоден, слово «ні», якщо написане не співпадає з його думкою.

Так    Ні    1. Я люблю складати власні пісні.

Так    Ні    2. Я люблю гуляти один.

Так    Ні    3. Мої мама й тато люблять грати зі мною.

Так    Ні    4. Я ставлю багато запитань.

Так    Ні    5. Твір розповідей і казок – нікчемне заняття.

Так    Ні    6. Я люблю, щоб у мене було один або двоє друзів.

Так    Ні    7. Я нічого не маю проти, якщо іноді змінюються правила

                       гри.

Так    Ні    8. У мене є кілька дійсно гарних ідей.

Так    Ні    9. Я люблю малювати.

Так    Ні    10. Я люблю справи, які важко робити.

Так    Ні    11. Сонце на малюнку повинне бути завжди жовтим.

Так    Ні    12. Я люблю розбирати прилади та іграшки, щоб зрозуміти,

                         як вони працюють.

Так    Ні    13. Мені більше за все подобається розфарбовувати малюнки

                          розмальовок, ніж малювати самому.

Так    Ні    14. Легкі загадки – найцікавіші.

Так    Ні    15. Іноді тато або мама займаються чим-небудь разом зі  мною.

Так    Ні    16. Я люблю дізнаватись нове про тварин.

Так    Ні    17. Мій тато любить робити що-небудь по господарству.

Так    Ні    18. Я не люблю, коли інші діти ставлять багато запитань.

Так    Ні    19. Важко знайти собі заняття, коли перебуваєш на самоті.

Так    Ні    20. Мій тато вважає, що я зазвичай чиню правильно.

Так    Ні    21. Я люблю розповіді про давнину.

Так    Ні    22. Я охочіше граю в старі ігри, ніж у нові.

Так    Ні    23. Якщо те, що я хочу зробити виявляється важким, я

                         відмовляюся від цієї ідеї й беруся за що-небудь інше.

Так    Ні    24. Я завжди граю з друзями, один я не люблю грати.

Обробка отриманих результатів.

За кожну позитивну відповідь (обведене слово «так») нараховується 1 бал, за негативні відповіді (обведене слово «ні») – 0 балів.

Увага! У пунктах 5, 6, 11, 13, 14, 18, 19, 22, 23, 24 оцінювання проводиться у такий спосіб: за відповідь «так» нараховується 0 балів, а за відповідь «ні» – 1 бал. Це робиться тому, що у зазначених пунктах затверджується ознака, протилежна тій, що визначається. Схильність дитини до творчості складається з таких його якостей, як розмаїття інтересів, незалежність і гнучкість розуму, допитливість, наполегливість. Нарешті, істотне значення має й обстановка в родині дитини. Проаналізуємо ці якості.

  1. Розмаїття інтересів.

Підрахувати загальну суму балів учня в пунктах 1, 5, 9, 16, 21. Кількість набраних балів відповідає ступеню виразності розмаїтості інтересів дитини:

І ступінь – 0-1 бал (слабко виражений);

ІІ ступінь – 2-3 бали (виражений середньо);

ІІІ ступінь – 4-5 балів (явно виражена).

  1. Незалежність.

Підрахувати загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 2, 8, 11, 13, 19, 24. Кількість набраних балів відповідає рівню незалежності дитини:

І ступінь – 0-1 бал (слабко виражений);

ІІ ступінь – 3-4 бали (виражений середньо);

ІІІ ступінь – 5-6 балів (явно виражена).

  1. Гнучкість, пристосовність.

Порахувати загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 6, 7, 22. Кількість набраних балів відповідає ступеню виразності гнучкості поведінки дитини:

І ступінь – 0-1 бал (виражений слабко);

ІІ ступінь – 2 бали (виражений середньо);

ІІІ ступінь – 3 бали (виражений явно).

  1. Допитливість.

Порахувати загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 4, 12, 18. Кількість набраних балів відповідає ступеню виразності допитливості  дитини:

І ступінь – 0-1 бал (виражений слабко);

ІІ ступінь – 2 бали (виражений середньо);

ІІІ ступінь – 3 бали (виражений явно).

  1. Наполегливість.

Підрахувати загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 10, 14, 23. Кількість набраних балів відповідає ступеню виразності наполегливості дитини:

І ступінь – 0-1 бал (виражений слабко);

ІІ ступінь – 2 бали (виражений середньо);

ІІІ ступінь – 3 бали (виражений явно).

  1. Відомості про сімейну обстановку.

Підрахуйте загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 3, 15, 17, 20. Кількість набраних балів відповідає ступеню сприятливого впливу сімейної обстановки для розвитку творчих нахилів дитини:

І ступінь – 0-1 бал (мало сприяє);

ІІ ступінь – 2 бали (сприяє середньо);

ІІІ ступінь – 3 бали (явно сприяє).

ТЕСТ «ЗДІБНОСТІ ДО СЛОВОТВОРЕННЯ»

Мета: виявити рівень мовленнєвого розвитку учня, багатство його словникового запасу.

Вік учнів: 7-10 років

Обладнання: аркуші паперу, ручки.

Інструкція: учневі пропонується скласти якнайбільше нових слів з якого-небудь слова, що містить великий набір літер, (наприклад, «електростанція»). Час на виконання завдання – 5 хвилин.

Головна умова: використовувати двічі од дюну й ту саму букву в новому слові не можна. Завдання подається на окремому аркуші, на якому дитина записує й свої слова.

Обробка отриманих результатів.Для оцінки творчої здатності дитини необхідно підрахувати кількість вірно складених слів.

9 слів і більше – Високий рівень розвитку;

7-8 слів – Середній рівень;

6 слів і менше – Низький рівень.

ТЕСТ «ЛОГІЧНА ТА МЕХАНІЧНА ПАМ’ЯТЬ»

Мета: виявити рівень розвитку логічної та механічної пам’яті учня.

Вік учнів: від 14 років.

Обладнання: чисті аркуші паперу, ручки.

Інструкція: з інтервалом у 2 секунди вчитель зачитує слова. Учень уважно слухає, а потім по пам’яті записує друге слово кожної пари.

Наприклад: Кінь – підкова (учень має записати слово «підкова»)

  1. Учитель читає пари логічно пов’язаних слів:

Замок – ключ                          Слива – компот

Корова – молоко                    Лялька – грати

Щітка – черевик                     Коріння – дерево

Віхола – зима                          Коріння – дерево

Перо – птах                                      Коріння – дерево

Лак – ніготь                                     Коріння – дерево

Літера – книга                                Коріння – дерево

Квиток – автобус                            Сірник – вогонь

Чай – чашка                                    Комір – сорочка

  1. Учитель читає пари слів, логічно не пов’язаних:

Дім – склянка                                 Ложка – собака

Квітка – масло                                Голка – курка

Хмара – стілець                              Пташка – повінь

Дощ – глечик                                  Олівець – таксі

Стрічка – цукор                              Очі – вітрильник

Клей – картопля                             Торт – скло

Панчохи – персик                                 Метелик – книга

Обробка отриманих результатів.

Підрахувати кількість записаних учнем слів. Кожне слово дорівнює одному балу.

Кількість записаних слів із першого завдання визначає обсяг логічної пам’яті учня, а другого завдання – механічної пам’яті.

Якщо кількість відтворених слів по кожному завданню дорівнює 7 і більше – в учня достатній рівень логічної й механічної пам’яті.

Індексація:

Більше 12 балів – високий рівень

9-11 балів – Вище за середній;

6-8 балів – Середній рівень;

4-5 балів – Нижче за середній;

менше 3 балів – Низький рівень

ТЕСТ  «ЛОГІЧНЕ МИСЛЕННЯ УЧНЯ»

Мета: дослідити здатності учня до уяви й словесно-логічного мислення: уміння правильно й повно відповідати на запитання, бачити причинно-наслідкові зв’язки.

Вік учнів: 6-13 років.

Обладнання: роздруковані бланки опитувальника, чисті аркуші паперу, ручки.

Інструкція: учню пропонують пофантазувати на тему: «Що відбудеться, якщо   ?». Завдання дитини – дати якомога більше повних й оригінальних відповідей на поставлені запитання:

Що відбудеться, якщо дощ буде лити, не припиняючись?

Що відбудеться, якщо всі тварини почнуть говорити?

Що відбудеться, якщо всі гори раптом стануть цукровими?

Що відбудеться, якщо в тебе виростуть крила?

Що відбудеться, якщо сонце не зайде за обрій?

Що відбудеться, якщо оживуть всі казкові герої?

Що відбудеться, якщо люди зможуть читати думки одне одного?

Обробка отриманих результатів.

Чим більше докладно й детально відповідатиме учень, тим краще у нього розвинені образне мислення та уява.

Для оцінювання результатів слід враховувати:

  1. Фактор часу (час, витрачений на роздуми):

5 хвилин – 1 бал;

4 хвилини – 2 бали;

3 хвилини – 3 бали;

2 хвилини – 4 бали;

1 хвилина – 5 балів;

  • Активність уяви:

Оригінальна докладна відповідь з елементами гумору – 5 балів;

Незвичайна відповідь з елементами фантазії – 4 бали;

Банальна відповідь («нічого не буде», «такого не буває» та ін.) – 2 бали;

Відповідь не по суті або зустрічним запитанням, відмова від відповіді – 1 бал.

Максимальна кількість балів – 10 (фактор часу та оригінальність відповіді). Чим менше балів набере дитина, тим більше вона потребує спеціальних занять з розвитку уяви й творчого мислення.

ТЕСТ «ОБДАРОВАНІСТЬ УЧНЯ»

Мета: виявити творчі та інтелектуальні здібності й задатки учня 6-10 років.

Респонденти: батьки учня.

Обладнання: роздруковані бланки опитувальника.

Інструкція: відповідаючи на запитання тесту, батьки помічають пункти, що підтверджують здібності дитини.

  1. Ваша дитина навчилася читати рано, до шестирічного віку:

А) самостійно – 7 балів;

Б) із чиєюсь допомогою – 5 балів.

  1. Читає багато, причому швидко – 2 бали.
  2. Сама або з чиєюсь допомогою зацікавилася довідниками, словниками, енциклопедіями – 2 бали.
  3. Легко навчилася читати, але зазнає труднощів при читанні – 1 бал.
  4. Потайлива, не любить, коли втручаються в її справи, має друзів старших за віком – 2 бали.
  5. Воліє розмовляти зі старшими – 2 бали.
  6. Ставить багато складних запитань, чим дивує або розгублює дорослих – 2 бали.
  7. У неї завжди готові відповіді навіть на дуже несподівані запитання – 1 бал.
  8. Іноді неуважна, але завжди вміє зробити правильні узагальнення (скажімо, після перегляду кінофільму, телевізійної передачі або спостерігаючи за чим-небудь) – 2 бали.
  9. Із задоволенням вступає в бесіду про навколишній світ, дає свою оцінку різним явищам – 1 бал.
  10. Із невдоволенням ставиться до одноманітних, повсякденних справ (прибирання, миття підлоги і посуду, виконання навчальних завдань, що не вимагають більших зусиль) – 1 бал.
  11.  Чутлива до будь-якої несправедливості, якщо навіть це не стосується її особисто.
  12. Любить жартувати, має почуття гумору – 2 бали.
  13. Має багатий словниковий запас і вміло використовує в розмові різні терміни – 2 бали.
  14. Любить складні ігри (шахи та ін..), що вимагають певної кмітливості – 2 бали.
  15. Рано зацікавився тим, що вивчають у старших класах – 1 бал.
  16. Віддає перевагу різноманітним заняттям, причому любить усе робити самостійно – 2 бали.
  17. ЇЇ цікавлять запитання світобудови й усе, що стосується давньої історії – 2 бали.
  18. Навчається без особливих зусиль, швидко охоплює матеріал і має свою думку з багатьох питань – 2 бали.
  19. У неї розвинене почуття сприйняття музики, прикладного мистецтва, навколишнього середовища, у всьому шукає гармонію – 2 бали.

Обробка отриманих результатів.

Підрахувати суму балів по тих позиціях, які найбільше відповідають рисам характеру й схильностям конкретно дитини.

Набрана сума не перевищує 9 балів. Варто подумати про активізацію занять із дитиною в плані загального розвитку. Необхідно розширити їй можливості для «проби сил» у різних областях, тому що її здібності ще не виявилися.

10-13 балів. Дитина має певні здібності, необхідно подбати про спеціальний розвиток його можливостей.

Більше 14 балів. Дитину відрізняє неординарність. Їй необхідна спеціальна програма навчання й розвитку, а також консультація із психологом.

Всеукраїнський мистецький конкурс 

«Золоті зірки Різдва»

Учениця 6 класу  Катеринківської гімназії Кошовенко Софія  взяла участь у

«Всеукраїнському мистецькому конкурсі  «Золоті зірки Різдва», який тривав з 15 листопада, 2022 року по 15 січня, 2023 року,  та посіла призове ІІ місце у номінації «Поробки». Софія  змалку захоплюється рукоділлям, адже народилася та виховується у творчій родині. Останнім часом опановує навички  бісероплетіння. На конкурс Софійка представила брелок за власною схемою «Різдвяний віночок», який достойно оцінило поважне журі серед яких Ольга ГОНОБОЛІНА, художник, сценограф, заслужений художник України, член «Міжнародної асоціації театрів ляльок» UNIMA, член Національної спілки художників України. Дипломант Міністерства культури і мистецтв України та Національної спілки художників України. Головний художник Херсонського академічного театру ляльок, доцент (Рига, Латвія) та Анна КАШУБА, художник, член Національної спілки художників України, викладач кафедри образотворчого мистецтва факультету образотворчого мистецтва і дизайну Київського університету імені Бориса Грінченка (Київ, Україна)..