Бібліотека

ПАМЯТКА

«ЯК ПРАЦЮВАТИ З ДОВІДКОВОЮ ЛІТЕРАТУРОЮ»

Друзі! Навіть найрозумніша людина в світі не може пам’ятати усі великі події сучасного та ми­нулого, численні дати, цифри, факти.

Доповнюють пам’ять людини книги, які все знають: словники, довідники, енциклопедії. Ці книги – друзі нашої пам’яті, вони дають відповідь на будь-яке питання.

Як саме ці книги побудовані? Як ними корис­туватися в роботі?

Найпростіші з них – словники. Зібрані у них слова, розташовано в алфавітному порядку. Май-‘ же всі ми ними користуємося, коли не знаємо, як писати те чи інше слово. Наприклад, коли вас цікавитиме значення слова, історія його поход­ження, то користуйтеся тлумачним словником. Прикладом тлумачного словника є словник російського вченого і письменника В. Даля. Ав­тор словника зібрав 200000 слів, кожне з них має пояснення і тлумачення. Цей словник надає велику допомогу при читанні російської дорево­люційної літератури, пояснює слова, які нам сьогодні незрозумілі.

Під час читання газет і журналів ви часто зустрічаєтесь зі словами, які прийшли з інших мов народів світу, – тут вам допоможе «Словник іншомовних слів».

Кожен учень повинен мати відповідні навички роботи зі словниками. Уважно .переглядайте пе­редмову до словників, знайомтеся з умовними позначками.

Нашим добрим помічником є енциклопедія. Саме слово прийшло з грецької мови, і означає: «коло знань». У наш час енциклопедіями нази­вають книги, у яких коротко викладено у певній системі наукові дані про техніку, культуру, при­роду, мистецтво та ін. Як правило, матеріал в ен­циклопедіях розміщено в алфавітному порядку.

Винятком є Дитяча енциклопедія (ДЕ). У ній матеріал розташовано за системою знань. У її створенні брали участь педагоги, письменники, художники. Кожен том присвячено окремій галузі знань. ДЕ витримала кілька видань. У кожному томі вміщуються таблиці й різні допоміжні покажчики: хронологічний, ал­фавітний, бібліографічний. Останній рекомендує найбільш цікаві книги з теми, якій присвячено даний том.

ПАМЯТКА

«Як читати книжку»

1. Пам’ятай: читання – одне з найголовніших завдань у самоосвіті, ставитись до нього треба серйозно.

  • Внутрішньо налаштуйся на читання. Не поспішай, не «ковтай» зміст книжки, а читай уваж­но, вдумливо, намагайся запам’ятати прочитане.
  • Зміст треба осмислювати. Не можна допускати механічного фіксування тексту.
  • Вчися читати швидко, не проговорюючи про се­бе, охоплюй поглядом цілі фрази, речення.

5. Для свідомого сприйняття познайомся з ано­тацією, прочитай епілог, вивчи заголовок.

  1. Коли чогось не розумієш, не поспішай гука­ти   на  допомогу   інших.   Спочатку   спробуй   сам розібратися. Користуйся словниками, довідниками.
  • Роби помітки, виписки, за потреби склади план (тези, конспект).
  • Найцікавіше запам’ятай. Порівнюй прочитане з уже відомими фактами, знайди місце в системі знань.
  • Прочитавши книжку, обміняйся думками і вра­женнями про неї з друзями, дай оцінку. Згадай ос­новні образи, події, думки.
  1. Порівняй власну думку про книжку з відгука­ми і рецензіями на неї: один розум добре, а колек­тивний – краще.
  1. Зроби відповідні записи про книжку у читаць­кому щоденнику

ПАМЯТКА

«ЯК ПРАЦЮВАТИ З ПІДРУЧНИКОМ»

  1. Прочитай увесь заданий текст, глибоко вду­муючись у його зміст. Пам’ятай, що читання підручника без напруження думки – марна тра­та часу.
  • Сформулюй головну ідею.
  • Розподіли текст на  завершені частини . Склади план.
  • Для аргументацій пунктів плану використовуй факти, приклади, схеми, таблиці.
  • Засвоєнню допоможуть схематичні малюнки та записи.
  • Порівнюй, зіставляй вивчений матеріал, факти, явища з іншими.

     7.Працюй завжди з ручкою або олівцем у руках.

   8.Намагайся знайти в тексті відповіді на  запитання, наведені  в кінці тексту.

   9.Привчай себе до самоконтролю: обов’язково перекажи вголос або про себе заданий матеріал, спочатку   по   частинах,   а  потім   у   цілому   весь матеріал. Роби це так, щоб словам було тісно, а думкам – просторо.

  1. Завжди виконуй домашні завдання.
  1. Долай труднощі, а не тікай від них. Напо­легливо і систематично працюй над книжкою.

ПАМ’ЯТКА

ЄДИНІ ВИМОГИ ДО УЧНІВ ЩОДО КОРИСТУВАННЯ І ЗБЕРЕЖЕННЯ ПІДРУЧНИКІВ

1. Усі одержані у шкільній бібліотеці підручники слід утримувати в охайному вигляді:

– не перегинати палітурку підручника;

– не загинати кути сторінок;

– не робити поміток, не розмальовувати підручник ні ручкою, ні олівцем;

– класти підручники тільки на чистий стіл;

– берегти підручники від сонця і води;

– відвести вдома місце для підручників.

2. Треба тримати підручники в окремій обкладинці або обгорнутими папером.

3. Не загинати аркуші, користуватися закладкою.

4. Не слід класти у книгу ніякі предмети.

5. Перш ніж узяти до рук підручник, вимийте руки. Підготувавши урок, поставте книгу на полицю або покладіть у портфель.

6. Поводьтесь з підручником так, щоб не було соромно передати його вашим молодшим товаришам.

Учні зобов’язані:

– Дбайливо поводитися із підручниками, як бібліотечними, так і своїми.

– Отримавши підручники з бібліотеки, треба переглянути їх і при виявленні дефектів повідомити бібліотекарю до 15 вересня, а якщо підручник має невелике пошкодження, відремонтувати його в “Книжковій лікарні”.

– Якщо підручник загублений або зіпсований учнем, то батьки повертають рівноцінний підручник. Єдині вимоги поширюються і на художню літературу.

ЮНИЙ ДРУЖЕ!

       Твій підручник – добра, розумна книга. Найперший помічник і порадник. А чи задумувався ти, як його зроблено?

 …Стояв могутній віковий ліс. Прийшли люди, приїхали машини. Почали заготовляти ліс – пиляти, обробляти, вантажити та відправляти на фабрику. Там з дерева зробили папір.

 Хіміки в цей час виготовляли фарби. Для чого? Почекай…

 Твій підручник писали досвідчені вчені, вчителі, які багато знають і вміють. Вони просто й дохідливо розповідають про безліч цікавих, складних речей.

 І от книга написана! Тепер вона потрапляє до видавництва. Там її готують до здачі в друкарню.

 Тим часом художник робить яскраві малюнки – ілюстрації.Коли й малюнки готові, майбутній підручник іде до друкарні, куди вже привезли папір, фарби, картон, нитки, клей…

 Складні машини, керовані робітниками, починають виготовляти саму книжку.

 Як бачиш, твій підручник пройшов довгий шлях. До нього доклали рук, уміння, праці багато людей.

 Тож – бери, користуйся ним!

 Бережи його!

Шановні учні!

       Вік книги, як і людини, обмежений. Вона народжується, як людина,  приносить користь, як людина, старіє, як людина. Твоє завдання, любий читач, створити умови для якнайдовшого життя книги.

        Ці поради „Книжкової лікарні” допоможуть тобі продовжити книжкове життя. Скористуйся ними!

Правила ремонту книги

  • Якщо на книзі чорна пляма:

промити марганцем, або розчином лимонної кислоти, заржавілі плями аналогічно.

  • Якщо жирна пляма:

прогладити через промокашку, або протерти м’якушкою теплого хліба.

  • Якщо книга промокла:

між сторінками покласти промокальний папір, а книгу під прес.

  • Якщо є сліди від пальців:

потерти мильною ганчіркою.

  • Якщо у книги відірвалася обкладинка:

потрібно з марлі або ситцю вирізати полоску завширшки 5-6 см в висоту книжки, намазавши тканину клеєм.

  • Якщо у сторінки відірвався кутик:

акуратно підклеїти трикутник білого паперу, а потім відрізати виступаючу кромку.

  • Яким клеєм можна відремонтувати книгу:

потрібен клейстер, або скотч.

  • Як заклеїти розірвану навпіл книгу, сторінку:

заклеїти прозорим папером, або скотчем, щоб видно було текст з обох боків.